השתלה על ידי סד ממוחשב

השתלה על ידי סד ממוחשב ותכנון ממוחשב

 

עולם המחשוב והטכנולוגיה משפיע רבות על תחום הרפואה בכלל ותחום רפואת השיניים בפרט. בעוד ששיטות מסורתיות להשתלות שיניים או טיפולים כירורגים אחרים דרשו מן הרופא חיתוך עמוק, התנהלות וקבלת החלטות בזמן אמת אודות מיקום השתל ואופי הטיפול, בתנאי תאורה ושקיפות קשים ולא אופטימליים, השתלה המתבצעת באמצעות תכנון ממוחשב מאפשרת צפייה בתמונת מצב ברורה ורחבה ותכנון מדויק של אופן הטיפול ועד לביצועו.

 

השיטה באה לכדי יישום באמצעות צילומי פה ולסת בטכנולוגיית הרנטגן, כאשר צילומים חדים ומדויקים אלה מולבשים על תוכנה ייעודית המתוכננת ברמת דיוק גבוהה במיוחד ומסייעת לרופא המנתח, מומחה להשתלות שיניים, למקם מראש את הסד, לזהות אזורים בהם צפיפות העצם גבוהה ויהוו בסיס חזק יותר להשתלה, ולחילופין נקודות חללי סינוס או עצם צרה ורכה מהן עדיף להימנע, ובכך למעשה לשדרג בעשרות אחוזים את הצלחת ההליך הרפואי.

 

קידוח בעצם ללא שימוש בטכנולוגיה ממוחשבת מסתמך למעשה על תחושה וניסיון של המנתח, שני פרמטרים בעלי ערך, אולם גם בעלי פוטנציאל גבוה לכשל ולליקויים. כאשר הידע והניסיון של המנתח מתווספים לכלים מקצועיים מתקדמים, טכנולוגיות חדישות ושקיפות מלאה המתקבלת מראש, תהליך ההשתלה יהיה קצר ומהיר יותר, בעל אפקטיביות ואחוזי הצלחה גבוהים במיוחד, וגם תהליך השיקום וההחלמה יהיה מהיר יותר. זאת בזכות מיעוט בחתכים מיותרים וחדירה עמוקה אל תשתית העצם שלא לצורך.

מהו סד ממוחשב?

 

בעוד שיתרונות הטכנולוגיה הממוחשבת ברורים לכל, המונח סד ממוחשב לא תמיד נהיר למטופלים, שכן הסד מהווה את התשתית לשתל, וזה אמור להתמקם באופן מעשי ופיזי על גבי עצמות הלסת ו’או החניכיים, בהתאם לאופי הטיפול וסוג ההשתלה. הסד הממוחשב נולד למעשה כבר בשלב התכנון, כאשר המנתח מזהה את הנקודה היציבה והנכונה ביותר למיקום הסד והשתל שמעליו, ויוצר תבנית שתשמש בצורה זהה ומדויקת כל רופא מנתח בביצוע הפעולה. הסד הכירורגי בנוי באמצעות שרוולי מתכת עדינה במיוחד, אשר מכוונים את הקידוח ואת החדרת השתלים אל המיקום אשר נקבע מראש.

 

סוגי שתלים

 

ההשתלה המתבצעת באמצעות תכנון ממוחשב ועל גבי סד אינה מתייחסת לסוג בודד של שתלים, והרופא המנתח בהתאם לשיקול דעתו והעדפות המטופל יכול לבצע את ההליך תוך בחירה מבין מספר סוגי שתלים איכותיים ומובילים, אשר הרכבם דומה וקרוב ככל הניתן להרכבה של השן הטבעית.

 

עמידות

 

בזכות רמת הדיוק הגבוהה והיכולת להתקין את הסד במיקומים בהם העצם רחבה, מלאה וחזקה, שיטה זו חוסכת פרוצדורות רפואיות דוגמת הצורך בהרמת סינוס ו/או השתלת עצם, ומוכיחה יעילות גבוהה במיוחד (אחוזי ההצלחה של שיטת ההשתלה על ידי סד ממוחשב ותכנון ממוחשב עולים על 98%). עמידות השתלים אשר הותקנו ביד אמונה ומנוסה ובתכנון מוקדם היא גבוהה ושתלים אלו יכולים לעמוד קרוב לשני עשורים ובמקרים מסוימים לכל החיים.