שיניים תותבות

המונח שיניים תותבות נשען על המונח מאנגלית פרוטזה, המציין למעשה אביזר חלופי לחלק בגוף שאינו בר תפקוד. ככל שהתותב איכותי, מתוכנן נכון יותר ובעל קרבה טבעית לאיבר הטבעי הוא יתפקד טוב יותר בהחלפתו בפעולות היום יומיות.

 

שיניים תותבות מהוות סט אחיד של שיניים הבא להחליף את השיניים הקיימות בפה, לאחר שאלה נפגעו הן בתהליך טבעי ובשל כוחו של הזמן ואורח החיים, והן באירוע טראומה דוגמת תאונה כזו או אחרת.

 

במרבית המקרים שתלים מסוגים שונים יוכלו להחליף את הצורך בהתקנת שיניים תותבות, ויספקו פתרון של קבע. יחד עם זאת, בסיטואציות מסוימות ובעיקר בגילאים מבוגרים, יהיו מי שיעדיפו את השיטה הישנה והטובה ואת השיטה שמספקת בנוסף למערכת שיניים חדשת, חזקות ואסתטיות גם את המודולאריות.

שיניים תותבות מתאימות במיוחד לבעיית אובדן השיניים בגיל השלישי, מספקות פתרון מהיר וזול יותר מפתרונות ההשתלה, אינו תלוי במצב צפיפות העצם בחניכיים וניתן לשליפה וניקוי ברמת היגיינה הגבוהה ביותר שניתן, מה שמבטיח גם עמידות ושרידות של השיניים לאורך זמן.

 

יחד עם זאת, ישנם מצבים רפואיים בהם ההתקנה של שיניים תותבות תצריך התקנה של שתלים קודם לכן, כבסיס לתותבות. שיניים תותבות חייבות עיגון כלשהו על מנת להתמקם בפה בנוחות וביציבות ולמלא את ייעודן. קיימות שתי אפשרויות לעיגון של שיניים תותבות בפה:

 

שיניים תותבות על גבי שיניים קיימות- כאשר קיימות שיניים טבעיות בפה, גם אם חלשות או במראה שאינו אסתטי, ניתן לעשות בהן שימוש כעוגן להתקנת השיניים התותבות. מדובר בשיטה המהירה והפשוטה ביותר להלבשת סט התותבות בפה, ללא צורך בהליכים כירורגיים. חסרונה של השיטה עשוי לבוא לידי ביטוי לאורכן של שנים, כאשר השיניים הטבעיות שלא נמצאות כלל בשימוש נחלשות, חוות נסיגת חניכיים והיציבה שלהן משתנה ומשפיעה גם על יציבות ואחיזת

התותבות בהן.

שיניים תותבות על גבי שתלים- כאשר השיניים הטבעיות בפה לא קיימות או לחילופין אינן חזקות דיין להוות תחנת עגינה יציבה לסט השיניים התותבות, ניתן ליצור מספר שתלים בנקודות אסטרטגיות על גבי עצמות החניכיים במטרה לספק אחיזה טובה וארוכת טווח לשיניים התותבות, ולהבטיח יציבות שלהן לאורך זמן. על פי הצורך יותקנו בין שניים ועד שישה שתלים בסך הכל, ואלה יסייעו הן בקיבוע השיניים התותבות והן במניעת ספיגת עצמות הלסת והמשך אחיזתן בשיניים.

 

רופאי השיניים מספרים כי במרבית המקרים כאשר המטופל מבין כי הצורך בשתלים קיים בלאו הכי יגלה העדפה לשיניים מושתלות על גבי שיניים תותבות, וזאת לא אחת בשל הגורם הפסיכולוגי והמבוכה הכרוכה בשימוש בתותב. יחד עם זאת למרות הצורך בהתקנת שתלים אין מדובר בתהליך זהה ויש מי שמוצאים את יתרונות השיניים התותבות, כאמור בעיקר בגילאים מבוגרים יותר.

 

במרפאת בורלה שבעפולה ניתן לקבל ייעוץ מקצועי על בסיס צילומים מתקדמים ובעזרת הדמיה ממוחשבת, לפתרונות מותאמים אישית באיכות וברמת הביצוע הגבוהה ביותר.